بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» روانشناسی رنگ‌

رنگ اتاق های خانه باید شخصیت شما را نمایان سازد. اگرچه اکثر ما زمان خاصی را برای فکر کردن به رنگ اتاق صرف نمی کنیم، اما این رنگ بر روحیه ی هر روز ما تأثیر گذار می باشد. رنگ اتاق می تواند بر اخلاق و افکار ما اثر بگذارد. رنگ ها بسته به سن، جنسیت، آب و هوای منطقه و پس زمینه ی اخلاقی هر فرد، اثر زیادی بر افراد دارد. اکثر مردم در مقابل برخی از رنگ ها یا گروه های رنگی واکنش مشابهی را از خود نشان می دهند- تفاوت کلی در سایه و تن رنگ استفاده شده می باشد. پس هنگام انتخاب دکوراسیون بسیار مهم است که هوشمندانه انتخاب کنیم.

برای داشتن خانه ای زیبا، خودتان را زیاد درگیر مد نکنید. مد رنگ ها می آیند و به همان سادگی هم می روند. آدم هایی که در یک خانه زندگی می کنند، خانه را با انتخاب رنگ هایی که علاقه مندی و شخصیتشان را نمایان می کند، زیبا می سازند. تنها نکته ای که به یاد باید داشته باشید این است که رنگ های مورد علاقه خود را برای دست یافتن به یک نمای کلی و هماهنگ زیبا ترکیب کنید. رسیدن به یک نمای هماهنگ از سخت ترین قدم های ساخت یک دکوراسیون مناسب، برای یک تازه کار می باشد. رنگ توانایی تغییر شکل و اندازه ی وسایل منزل و نیز خود اتاق را دارد. اگر اطلاعات اولیه لازم درباره رنگ ها و تآثیرات آن ها را داشته باشید، انتخاب رنگ کار سختی نخواهد بود.

 

هوشمندانه انتخاب کنید!

به خاطر داشته باشید که هر رنگ بار معناییِ روانی خاصی دارد. به حس هایی که هر رنگ به شما می دهد فکر کنید، این احساسات می تواند از آرامش تا خشم تفاوت داشته باشد. پس هنگامی که می خواهید ذهنتان از توازن و هارمونی در خانه بهره مند شود، در انتخاب رنگ دقت کنید. چرا که استفاده از برخی رنگ ها به میزان زیاد تأثیر متضادی بر روی روحیه تان خواهد داشت.

دوست دارید در چه حالت روحی باشید؟ چه رنگ هایی به شما این حالت روحی را القا می کند؟

قبل از هر چیز باید به سوال های بالا پاسخ دهید. اگر برایتان مشکل است که در مجلات، کتاب های دکوراسیون، سایت ها و وبلاگ های مختلف برای یافتن پاسخ مورد نظر خود جستجو کنید، می توانید بگذارید، پارچه های روی وسایل منزل این کار را برای شما انجام دهند (مثل پارچه مبل، پرده و...) یعنی با توجه به رنگ آنها تن رنگ اصلی خانه خود را بیابید. این روش بسیار کارآمد است حتی اگر شما زوج جوانی باشید که هنوز خرید وسایل منزل خود را کاملا انجام نداده اید. پس اگر این طور است ابتدا وسایل اولیه مورد نیاز خود را خریداری نمایید زیرا که رنگ وسایلی مثل فرش، مبلمان، میز، کمد و... بسیار محدود تر از رنگ نقاشی ساختمان می باشد پس باید وضعیت رنگی آنها اول مشخص گردد سپس رنگ کلی اتاق و رنگ دیوارها را انتخاب کنید. هنگامی که رنگ های مورد علاقه خود را یافتید، آن ها را به سه یا چهار رنگ محدود کنید. تعدد رنگی بیش از اندازه می تواند یک اتاق را شلوغ یا به هم ریخته نشان دهد. رنگ به خودی خود نسبتا ارزان قیمت بوده و می تواند ظاهر یک اتاق را بیشتر از هر چیز دیگری تغییر دهد.

 

اتاق ها و اثراتشان

باید بدانید که رنگ ها در سه پایه اساسی ماهیت خود را بروز می دهند: فعال، غیر فعال و خنثی. شما می توانید رنگ هر اتاق را بسته به خواسته، سلیقه و یا هدف اتاق تعیین نمایید. رنگ های روشن گسترنده وافزایش دهنده، می باشند پس اتاق را بزرگتر و روشن تر نشان می دهند. رنگ های تیره، گرم و پیچیده هستند پس به اتاق های بزرگ ظاهری خودمانی و دوستانه را می دهند.

 

رنگ قرمز، سطح انرژی یک اتاق را افزایش می دهد. این رنگ زمانی مناسب است که می خواهید شادی و هیجان را افزایش دهید. استفاده از رنگ قرمز در اتاق غذا خوری و یا در سالن نشیمن باعث دور هم جمع شدن افراد و افزایش آغاز مکالمه آنها می شود. اگر این رنگ در قسمت ورودی خانه استفاده شود، تأثیر اولیه بهتری روی افرادی که به ملاقات شما می آیند خواهد گذاشت. رنگ قرمز باعث افزایش فشار خون، تنفس و ضربان قلب می شود. پس این رنگ زیاد برای اتاق خواب توصیه نمی شود زیرا مغز را فعال کرده و مانع استراحت و آرامش آن می شود اما اگر علاقه خاصی به این رنگ دارید باید بدانید که این رنگ با نور کم چراغ مطالعه در شب بسیار، رنگ با شکوهی خواهد بود چرا که این رنگ خنثی تر، غنی تر و زیبا تر به نظر خواهد آمد .

 

رنگ زرد نشاط آفتاب را دارا بوده و نشان دهنده شادی می باشد. این رنگ برای آشپزخانه، اتاق غذاخوری، حمام و سرویس بهداشتی بسیار مناسب می باشد زیرا که رنگ های شاد، انرژی دهنده بوده و باعث بهتر شدن روحیه می گردند. در راهرو ها، ورودی ها و مکان های کوچک، رنگ زرد باعث گسترده تر به نظر آمدن فضا و نیز خوشامدگویی بیشتر می شود. اگرچه رنگ زرد یک رنگ با نشاط است ولی برای رنگ طرح اصلی دکوراسیون یک اتاق، انتخاب خوبی نیست. مطالعات نشان داده اند که افراد در مکانی به رنگ زرد، سریع تر عصبانی می شوند. نوزادان در یک اتاق زرد رنگ، بیشتر می گریند. استفاده زیاد از این رنگ احساس خستگی و خشم در افراد به وجود می آورد. در رنگ درمانی این باور وجود دارد که رنگ زرد تحریک کننده اعصاب و پاک کننده ی بدن می باشد.

 

رنگ آبی فشار خون را پایین آورده و تنفس و ضربان قلب را کاهش می دهد. به همین دلیل به عنوان رنگی آرامش بخش، و باعث تمدد اعصاب و آرام شناخته شده و استفاده از آن در اتاق خواب، حمام و سرویس بهداشتی معمولاً توصیه می شود. اما مراقب باشید که رنگ آبی پاستل نقاشی، که روی یک تکه اشانتیون رنگ زیبا به نظر می رسد می تواند برای رنگ دیوارها و وسایل خانه به طور نامطلوبی سرد باشد، مخصوصا برای اتاقی که نور طبیعی کمی به آن می رسد. پس اگر رنگ آبی را به عنوان رنگ اصلی برای اتاق خود برگزیده اید آن را با ته رنگ های گرم پارچه ها و وسایل خانه متعادل سازید. برای تشویق آرامش در مکان های اجتماعی تر مانند اتاق خانوادگی (اتاق نسبتاً بزرگی که برای چند نفر جای کافی دارد مانند اتاق خواب کودکان یا اتاقی که خانواده در آن جمع می شود تا بازی های دسته جمعی را انجام دهد یا تلویزیون تماشا کند) ، اتاق نشیمن، آشپزخانه های بزرگ، رنگ های آبی گرم تری را انتخاب کنید، مانند رنگ گل تلفونی (همان آبی بنفش)، آبی نیلگون یا آبی فیروزه ای.

رنگ آبی به عنوان رنگ اصلی یک اتاق، با اثر آرامش بخش دهنده اش شناخته شده است. سعی کنید از سایه های ملایم تر آبی استفاده نمایید. آبی پررنگ تأثیری معکوس دارد که باعث تحریک حس ناراحتی می شود. پس از آبی پررنگ به عنوان رنگ اصلی استفاده نکنید و با همان سایه های روشن آبی کار کنید تا تاثیر آرامش بخشی را برای خود و خانواده تان به ارمغان آورید.

 

رنگ سبز به عنوان بیشترین استراحت دهنده چشم شناخته شده. این رنگ ترکیب خاصیت تجدید قوای رنگ آبی و شادابی و نشاط رنگ زرد می باشد. سبز تقریبا برای هر اتاقی از خانه مناسب می باشد. در آشپزخانه، سبز همه چیز را آرام می کند و در اتاق خانوادگی (اتاق نسبتاً بزرگی که برای چند نفر جای کافی دارد مانند اتاق خواب کودکان یا اتاقی که خانواده در آن جمع می شود تا بازی های دسته جمعی را انجام دهد یا تلویزیون تماشا کند) یا اتاق نشیمن باعث آرامش شده و گرمای لازم را برای ارتقای راحتی و کنار هم بودن اعضای خانواده را نیز داراست. رنگ سبز هنگامی که به عنوان رنگ اصلی دکوراسیون استفاده شود اثر آرامش بخشی دارد. این باور وجود دارد که رنگ سبز باعث فرونشاندن استرس و تمدد اعصاب می شود. این رنگ انتخاب بسیار مناسبی برای اتاق خواب می باشد.

 

رنگ بنفش حتی در تیره ترین تن های رنگی که دارد (مانند بادمجانی) غنی،چشمگیر و پیچیده می باشد. این رنگ در ذهن با لوکس بودن و خلاقیت همراه می شود، همچنین به عنوان رنگ دوم یا پایه رنگ، یک طرح عمیق بودن را به فضا می بخشد.تن های روشن تر بنفش مثل رنگ اسطوخودوس یا، یاس بنفش، همان اثر پر از آسایش آبی را -البته بدون ریسک حس سرما- به اتاق خواب می دهد.

 

رنگ نارنجی حس اشتیاق و شور ونشاط را تحریک کرده و یک رنگ انرژی دهنده می باشد. با اینکه رنگ خوبی برای اتاق نشیمن یا اتاق خواب نیست، انتخابی عالی برای اتاق ورزش می باشد. این رنگ تمام احساساتی را که به آن برای عادات ورزشی خود نیاز دارید، در بردارد. در فرهنگ های باستانی بر این باور بوده اند که رنگ نارنجی باعث بهبود ریه ها و افزایش سطح انرژی می گردد.

 

رنگ های خنثی (سیاه، خاکستری، سفید و قهوه ای) در دم و دستگاه یک دکوراتور از رنگ های پایه می باشند. تمام طرح های خنثی برای مدتی مد روز می شوند و از مد می افتند. اما مزیت آن ها در انعطاف پذیریشان است: رنگ اضافه کنید تا همه چیز را زنده تر به نظر آید؛ رنگ را حذف کنید تا همه چیز را آرام تر نمایان شود. بهترین استفاده از رنگ سیاه، در مقدار کم به عنوان پایه می باشد. البته بعضی از خبرگان مدعی هستند که هر اتاقی نیاز به کمی رنگ سیاه دارد تا پایه ای برای طرح رنگی باشد و به آن عمق دهد. برای ساده کردن کار، می توانید از دایره رنگ آمیزی که مهترین ابزار کاری یک دکوراتور می باشد استفاده نمایید.

 

تأثیر رنگ ها بر سقف ساختمان و اتاق

سقف نمایانگر یک ششم فضای یک اتاق است اما اکثرا فقط یک رنگ سفید به خود می گیرد. در حقیقت برای چندین دهه رنگ سفید نه تنها به عنوان بی خطر ترین بلکه به عنوان بهترین انتخاب برای سقف در نظر گرفته می شود. به عنوان یک قانون کلی، سقفی که از رنگ دیوار ها روشن تر است به نظر بلند تر می آید، در حالیکه سقف تیره تر با ارتفاع کمتری به چشم خواهند آمد. البته ارتفاع کمتر به معنای ترس از خفه شدن در فضای بسته نیست بلکه، سقفی که به نظر کوتاه تر می آید می تواند حس خودمانی و دوستانه تری را به وجود آورد. یه عنوان یک قانون کلی، دیوارهای تیره تر اتاق را کوچکتر، و دیوارهای روشنتر اتاق را بزرگتر نمایان خواهند ساخت.

 

این راهنمایی های کلی یک شروع خوب در جستجوی شما برای انتخاب رنگ می باشد. اما به خاطر داشته باشید که انتخاب رنگ یک مسأله بسیار شخصی می باشد. این شما هستید که باید با این رنگ جدید زندگی کنید پس یک ته رنگی را انتخاب نمایید که برای شما و خانواده تان و سبک زندگیتان مناسب باشد.

http://naghashi95.ir/

 

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده